Kovászolt cukkini télire is tartósítószer nélkül...

Kovászolt cukkini, vagy kovászos cukkini... akárhogy is mondjuk, mindenképpen nagyon finom. A napokban gondolkodtam rajta, hogy készíteni kéne belőle egy adagot, mert sokkal jobb árban láttam, mint a kovászolni való uborkát. Ráadásul nagyon szép is volt, így egy tisztességes adagot vettem belőle. Abból készült akkor a cukkini fasírt is. Szóval egy szónak is száz a vége, megvettem a hozzávalókat és leporoltam az ötliteres üveget. Két és fél napig hagytam kovászolódni a huszonöt fokos szobában... Hozzávalók egy 5 literes üveg kovászos cukkinihez: - 2 kg salátának való apró cukkini - 3 csokor friss kapor - 1,5 fej fokhagyma - 2 zsemle - csapvíz - konyhasó Kovászolt cukkini elkészítése: A műveletet kezdjük azzal, hogy mossuk el az üveget, amiben kovászolni fogunk. A kaprokat öblítsük le hideg vízzel, a fokhagymákat pedig pucoljuk meg. A cukkiniket folyó víz alatt - ha lehet körömkefével - sikáljunk le, hogy semmilyen szennyeződés ne maradjon rajtuk, ugyanis nem kell m
Kovászolt cukkini, vagy kovászos cukkini... akárhogy is mondjuk, mindenképpen nagyon finom. A napokban gondolkodtam rajta, hogy készíteni kéne belőle egy adagot, mert sokkal jobb árban láttam, mint a kovászolni való uborkát.



Ráadásul nagyon szép is volt, így egy tisztességes adagot vettem belőle. Abból készült akkor a cukkini fasírt is. Szóval egy szónak is száz a vége, megvettem a hozzávalókat és leporoltam az ötliteres üveget. Két és fél napig hagytam kovászolódni a huszonöt fokos szobában...

Hozzávalók egy 5 literes üveg kovászos cukkinihez:
- 2 kg salátának való apró cukkini
- 3 csokor friss kapor
- 1,5 fej fokhagyma
- 2 zsemle
- csapvíz
- konyhasó

Kovászolt cukkini elkészítése:
A műveletet kezdjük azzal, hogy mossuk el az üveget, amiben kovászolni fogunk. A kaprokat öblítsük le hideg vízzel, a fokhagymákat pedig pucoljuk meg. A cukkiniket folyó víz alatt - ha lehet körömkefével - sikáljunk le, hogy semmilyen szennyeződés ne maradjon rajtuk, ugyanis nem kell meghámozni őket. A végeiket vágjuk le, majd hosszában vágjuk be, hogy a kovászos lé jobban át tudja járni. Én nem szoktam direktbe bevágni a végét, mert akkor hajlamos szétnyílni és az szerintem csúnya. Én a következő módszert alkalmazom. A cukkini végétől kb. másfél centire átszórom rajta a kést, majd a másik végétől fél centiméternyire állok meg vele. Így hosszában be van vágva, de mégsem nyílik szét, és nem fog majd lifegni. Ezt a műveletet végezzük el a vágásra merőleges oldalon is.

Ha ezzel megvagyunk, elkezdhetjük betölteni az üveget. Az aljára tegyünk két csokor kaprot, majd kezdjük el függőlegesen a cukkiniket egymás mellé pakolászni. Nyugodtan lehet őket jó szorosan pakolni, a kovászolódás folyamán ugyanis veszítenek vastagságukból és meg fog lazulni. Ha betöltöttük, akkor a fokhagyma gerezdeket nyomkodjuk be a cukkinik közé.  ha ezzel is megvagyunk, és még van hely az üvegben, pakolhatunk mellé más zöldségeket is. Én tölteni való paprikát raktam mellé, de remekül kovászolható a főzőtök vagy a csillagtök is. A tetején mindenképpen hagyjunk annyi helyet, hogy a zsemlék elférjenek majd. Itt jegyezném meg, hogy tudunk róla, hogy krumplival is lehet kovászolni, de mi követjük nagyanyáink hagyományait, és ők szikkadt kenyérrel vagy zsemlével kovászoltak, mert a krumpli akkor még ehhez túl értékes volt. :-) A legtetejére tegyük a harmadik csokor kaprot, gyömöszöljük bele a két zsemlét az üvegbe, és jöhet a langyos sós felöntőlé..

A felöntőlét nagyon egyszerű elkészíteni. Csak langyos víz kell hozzá és konyhasó. Egy ismert űrtartalmú edénybe öntsünk langyos vizet, és keverjünk el benne annyi sót, hogy arányaiban 1l vízre egy púpos evőkanál só jusson. Lehet finomított jódozott só is. Bár az interneten sok helyen írják, hogy az nem jó, nekem eddig mindig jó lett, pedig csak idény nyáron már megkovászoltam legalább 30 kg uborkát 3-6 kg-os részletekben, és mindhez jódozott sót használtam. Mind nagyon finom lett... :-) na ezzel a lével öntsük fel az üveget úgy, hogy miután a zsemlék is megszívták már magukat, még mindig a zsemlék is majdnem teljesen folyadék alatt legyenek, de az üveg szájáig ne érjen, mert kifogja forrni magát...



Állítsuk az egészet egy tálcára, vagy tálba, hogy ne érjen meglepetés minket, ha kiforr a leve. Takarjuk le egy kistányérral, és tegyük 20-25 fokos helyiségbe. Nem kell tűző nap, mert nem a napfénytől indul be a folyamat, hanem a melegtől. 25 fok felett - márpedig mostanság a napon még jócskán felette van - annyira felforr a lé, hogy habzani fog, és teljesen "megfő", azaz felpuhul benne a zöldség. Napra csak tavasszal, vagy késő ősszel szokták rakni, amikor árnyékban a hőmérséklet még nem éri el a 20 fokot... Szóval, 20-25 fokos helységben 2-3 nap alatt beérik...

Ha azt látjuk, hogy a lé fehéresen zavaros lett, a cukkinik szép zöld színe pedig elkezdett megfakulni és sárgásbarnásra váltani, akkor már készen van. Szedjük ki a zsemléket, és dobjuk ki. Szedjük ki a cukkiniket, és hideg vízzel öblítsük le őket a zsemle maradékaitól, majd rakjuk egy tálba. Az üvegből szedjünk ki mindent, majd a lét szűrjük le egy lábasba. A fokhagymákat is öblítsük le. Ha nem kívánjuk téliesíteni, akkor csak pakoljuk üvegekbe, öntsük fel a leszűrt levével, és már mehetnek is a hűtőbe, ott ugyanis hónapokig eláll. Akinek nincs elég hely a hűtőjében, vagy a pár hónapnál is hosszabb időre szeretné eltenni, annak téliesíteni kell, amit én a cukkiniknél is pontosan úgy végzek el, mint a kovászos uborkánál.

Akit érdekel a téliesítés, az kattintson az alábbi linkre: Kovászos uborka, cukkini téliesítése

Mindenkinek kellemes időtöltést kívánok a kovászoláshoz, és jó étvágyat az elfogyasztásához. :-)

Megjegyzés: a kovászos lében lévő tejsavbaktériumok jótékony hatással vannak az emésztésre, és bár hashajtó hatása lehet, jót tesz a bélflórával is. Ezért én sosem öntöm ki a feleslegessé vált kovászos lét, hanem megiszom. nagyon finom, nagyon egészséges, és a nyári melegben - ha hideg a lé - nagyon hűsítő is. Persze, ez ízlés kérdése... :-)

Terjesztés: ha elviszed a receptet, kérlek jeleníts meg egy hivatkozást, hogy itt találtad. Köszönöm előre is. 💚 Nyilván te sem szeretnéd, hogy csak úgy elvigyék a munkádat szó nélkül, miközben te több órát dolgoztál vele! A képeket pedig kérlek, csak egészében használd fel, ne vágd le róla a logókat, mert szerzői jog védi őket. Legyünk egymásra tekintettel! 😊

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett fényképek az általunk ténylegesen elkészített ételekről, vagy azok fázisairól készültek. A képeket szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett receptek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2013-2023 www.eztfaldfel.hu